torsdag 10 september 2009

Äppeltider!




Ja nu är det äppeltider och våra små äppelträd har inte börjat ge någon frukt ännu, men vad gör väl det när man har snälla grannar som delar med sig! Igår kväll var jag och plockade korgen full och testade att göra ett äppelmos med vaniljstång som blev fantastiskt gott och enkelt var det också. Så här gjorde jag:

1kg äpplen
2dl vatten
0,5 vaniljstång
0,5 dl strösocker

Skala, kärna ur och dela äpplena i bitar. Lägg i en kastrull med vatten. Skrapa ur vaniljstången men släng i stången också. Sjud ca 30 min, rör om då och då. Blanda i sockret och rör tills det har smält. Fiska upp vaniljstången. Häll upp i burkar. 

När vi provsmakade kom vi på att det skulle vara en perfekt mellanmålskräm till Tilde så idag ska jag göra en sats utan socker till henne och sen ska jag göra någon smarrig fredagsefterrätt också. Men alla äpplen kommer jag inte hinna göra något av så de skär jag bara upp i klyftor och fryser in i lagom stora portioner passande en äppelpaj eller något annat smarrigt. Vad gör du med dina äpplen?

My own homemade apple sauce with vanilla! 

12 kommentarer:

  1. Låter riktigt mumsigt... ska genast spara receptet :)

    SvaraRadera
  2. Åh vad gott det ser ut! :) Fina bilder!

    Ha en toppen dag! Kram/Nicky :)

    SvaraRadera
  3. Å va härligt - jag skall också göra äpplemos i helgen! Ha en fin torsdag!

    SvaraRadera
  4. Ser smarrigt ut! Jag bär in äpplen i mängder till slottsköket där kockarna gör mos, pajer och äpplekakor, ibland har vi kört iväg äpplen till ett musteri i närheten.
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  5. Ett snabbt sätt att göra "äppeldricka" på är att riva några äpplen grovt och låta stå i en tillbringare med vatten och lite socker (om äpplena är väldigt syrliga), efter någon timme är det bara att sila av och dricka.
    Snabbt och gott!
    /Janne

    SvaraRadera
  6. Hejsan! Jag gör med en himla god äppeldricka som är superenkel.

    Receptet;

    Blanda dessa ingredienser i en stor kastrull eller annat kärl med lock.

    4 liter vatten

    4 liter äpplen skurna i bitar (låt kärnhus och skal vara kvar)

    ½ tesked citronsyra+
    ½ tesked natriumbensoat
    (blanda dessa två med en liten del av vattnet innan du rör ner det i resten av blandningen)

    Låt stå 4-6 dygn, rör om en gång per dygn.

    Sila av saften och tillsätt flytande honung efter smak, jag tog en ½ deciliter. Häll upp på väl rengjorda flaskor. Förvara kallt.

    Jättegott med lite is i, eller varm :o)

    Kram Petronella

    SvaraRadera
  7. måste bli bjuden på en fika eller middag någon dag snart ;)

    jo jag läser ganska mycket, speciellt nu under sommaren, jag får se hur det blir nu till hösten nu när praktiken har dragit igång. Tycker det är mysigt och att jag sover mycket bättre om jag läser något kapitel innan jag somnar :)

    hur är allt med dig?

    SvaraRadera
  8. MEN MUMS!! JAG SKAL PROVA GÖRA ÄPPELMOS TILL VÅR ALGOT!!

    SvaraRadera
  9. åh detta ska jag testa på mina äpplen! har just nu en paj i ugnen!!

    jisses va fin er entre är!! att det är samma hus????? Trorknappt detta!

    SvaraRadera
  10. Mmm, det låter gott !

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  11. Nu blir jag sugen på att göra mer mos..fast vi har så det räcker. Imorgon får det bli gröt på min lediga dag.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  12. Mmmmmmumms. Måste testa! När jag ändå är här, vill jag också passa på att tipsa om min nya tävling på http://designskolan.blogspot.com/
    Du kan vinna en plats på en inredningskurs, värd 12500 kronor! Tävlingen pågår tom 4 oktober. Välkomna att delta, och tipsa gärna andra.

    SvaraRadera

Annonser: