måndag 14 november 2011

Snickra din egen julbock!


I julas blev jag så inspirerad utav Anna som byggde en julbock så i helgen har jag och lilla T snickrat ihop en egen. Klädd med granris står den nu och hälsar välkommen vid vår entré och väntar lika otåligt som lilla T på snön.


Naken och ihopsnickrad av det spillvirke vi hade liggande hemma såg den lilla bocken inte mycket ut för världen. Blir du trots detta ändå sugen på att snickra ihop en bock så är detta vad du behöver;

spillvirke (jag använde 120x22mm, 70x40mm och 140x40mm)
plywood
kap- och gersåg
skruv
skruvdragare
sticksåg
borr
granris 
grön bindtråd

Den 70cm långa kroppen gersågade jag för att få till rätt lutning på hals och svans och sedan skruvade jag fast en 40cm lång bit fasadplanka till hals.


 Huvudet blev 25cm långt, hornen sågade jag ut av plywood och för att få dem att luta utåt skruvade jag fast dem på kilar (som blev över när jag gersågade benen). 


Även benen (också de 70cm långa) gerade jag för att få till en bra lutning. Några tips på vägen är att förborra innan du skruvar på delar som riskerar att spricka och att klippa bort alla styva grenar från granriset innan du börjar klä bocken.

22 kommentarer:

  1. Fin!
    Bra tips!
    Jag undrar bara om ni hade något under granriset? För lite mer fyllning tänkte jag? Eller bara en massa granris?

    Kram

    SvaraRadera
  2. Linnea; nej ingen annan fyllning, bara en massa granris! Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Vad rooooligt att du blev inspirerad av min lilla taniga granbock! ;) Din ser jättefin ut och jag känner med ens att det är dags att klä på mina två rackare... Håller på som bäst med att göra kransar här hemma så då passar det ju bra att fixa till dem i samma veva. Tack för länken! :)

    / Anna

    SvaraRadera
  4. Superfin och till och med väldigt gullig :-)

    SvaraRadera
  5. Hej ! Har många gånger tänkt att det skulle vara trevligt med en granrisbock.. Vad flink du är i fingrarna att du kunde snickra till en stomme.. Din bock blev ju urtjusig.. Jag behöver nog lite hjälp av min egen handy-man...
    Tack för iden !
    Ha det bra!
    kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  6. Åhh vad fin, får nog beställa en av maken;-)

    SvaraRadera
  7. Gud vad snyggt! Bra med tips nu i god tid inför advent!

    SvaraRadera
  8. Tjusig, tjusig! En sådan skulle gärna få pryda vår entré. Nuhåller jag tummarna för snö i er del av landet, hos oss får det gärna dröja lite.

    SvaraRadera
  9. Vad snygg han blev bocken!! För 2 år sen var vi påväg att göra en ren men kom inte längre än till tanken. Men det är inte försent än!
    Köpte i alla fall en rejäl bock förra året som bor under huset tills han får komma upp och vakta trappen.

    Ha en toppen vecka.
    Kram Kia

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Tittar inom på rekommendation av en kompis...och JA, jag håller med henne...du har en superfin blogg:)

    Snygg bock du har gjort. Vi har också en sån fast i en betydligt mindre storlek. Din ser coolare ut liksom... Får kanske be maken snickra på en ny till mig...?

    Må så gott!
    Vänliga hälsningar
    Susanne

    SvaraRadera
  11. Wow, en sån vill jag också ha, har just skickat länken till makens dator.. hoppas att han förstår vinken

    SvaraRadera
  12. Vilken superfin julbock!! ni är ju bara sååå himla flitiga och pyssliga! jag undrar om jag kanske skall ge mig på detta jag med...
    Tack för tipset!
    Linnie ( funkisbloggen.blogspot.com )

    SvaraRadera
  13. Så snygg!!
    Nu vill jag oxå ha en sådan. Får se om jag kan flörta med mannen min ;)
    Kram

    SvaraRadera
  14. Jag är i full gång med min bock. Har sågat till alla bitar, men när jag kom till själva gersågandet klarade min hjärna inte räkna ut hur mycket jag skulle gera... Nåt gradantal du kan ge mig???

    SvaraRadera
  15. Pernilla; Vad roligt att du har hoppat i snickarbyxorna! Jag minns tyvärr inte, men runt 30° kanske? Lycka till!

    SvaraRadera
  16. Tack så hemskt mycket! Då kanske kroppen blir klar idag!!! Du ger mig så mycket inspiration! Tack för det! Du tillsammans med "att vara någons fru", "HoP" och " vita rosor och förgätmigej" har gjort att jag sparat massor med pengar som annars skulle gått till inredningstidningar :) Kram på dig!

    SvaraRadera
  17. bästa av online-filmen webbplats för Skandinaviens http://www.nordic-tv.com

    SvaraRadera
  18. Superfin Julbock!
    Min syster brukar göra en likadan så ett tips är att fästa en julgransbelysning med små lampor i på bocken...blir super fint!
    Sara K

    SvaraRadera
  19. Snyggt! Du är säkert välkommen i Änligen Hemmas snickar team vilken dag som helst. De kan behöva lite nytt blod!

    SvaraRadera
  20. Fint! Vilken bra idé.
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  21. Coolt, tack för fina bilder, skall nog testa att göra en sådan till vår trädgård. Kommer att göra sig fint bland alla tomtar och ljusslingor!

    SvaraRadera
  22. Hei, flott ide:) Hvordan festet du granriset? Limte du på? Mvh fra Norge

    SvaraRadera

Annonser: