söndag 20 maj 2012

Söndagsbrunch


Idag har som sagt större delen av min familj varit här och hjälpt oss, massor har blivit gjort och det är helt obeskrivligt skönt. Min mormor och hennes sambo, 75 respektive 84år har jobbat på hela dagen i ett tempo som vilken ungdom som helst skulle ha svårt att hänga med i. De är så pigga, glada och nöjda med livet och jag är verkligen supertacksam att få ha så fina förebilder. För att ge alla en liten extra energikick mixade jag ihop en omgång av min uppiggande hälsosmoothie.

Min supersmoothie:

250 g frusna hallon
4 dl grekisk yoghurt
1 avokado
5 cm färsk ingefära
1,5 dl havtornsdryck
2–3 tsk flytande honung

Skala och skär ingefäran i småbitar, lägg i mixern och mixa ihop med alla andra ingredienser. Garnera med färska bär. Receptet räcker till 2 stora eller ca 10 små. 




Till lunch lagade jag på begäran mina fluffiga amerikanska pannkakor. Till detta dukade jag upp stora skålar med mango, blåbär, melon, kiwi, banan, färska jordgubbar, hackade nötter, grekisk yoghurt, honung och chokladsås (ja lite onyttig måste man få vara).

Fluffiga amerikanska pannkakor:

3 stora ägg
2 dl vetemjöl
1,5 dl mjölk
1 rågad tesked bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk nystött kardemumma
en nypa salt
smör till stekning

Separera äggulan från vitan i varsin bunke. Tillsätt en nypa salt till äggvitorna och vispa till ett hårt skum. Tillsätt mjölk, mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kardemumma i skålen med gulorna och vispa till en jämn smet. Vänd sedan försiktigt ned äggviteskummet i smeten. Stek på medelstark värme i lite smör. Idag fyrdubblade jag detta recept och det räckte till alla åtta vuxna och två barn.

Translation: Our Sunday brunch; super smoothies, american pancakes and lots of fresh fruits.

10 kommentarer:

  1. Fantastiska bilder! Ska spara & testa själv!
    Vad härligt med sådana förebilder! Det vore ju drömmen att få vara så pigg & alert när man över 75 år!!

    SvaraRadera
  2. Mums!
    Det både ser gott ut och låter gott! :)

    Härligt med såna förebilder!
    Jag har min lilla granntant, som är 95 år, och hon är som en duracellkanin! :))
    Hoppas man själv blir sån när man blir 'gammal'.

    Kram Jonna

    SvaraRadera
  3. svarade på kommentaren i min blogg, in case nån annan undrar!

    vad härligt med hjälp! passar ju oss tidsoptimister... ;)och lyxigt jobba extra hos dig när man blir bjuden på sånt där. också gjort am. pannkakor idag, riktig söndagslyx (inte alls ovanlig i detta hushåll), men har annat recept så kanske ska testa det där, lät gott med kardemumman!

    SvaraRadera
  4. åh, vad jag längtar till solmogna jordgubbar!

    SvaraRadera
  5. Det ser alldeles underbart gott ut!!! Och somrigt!

    SvaraRadera
  6. Åh jag har sett de där fina hjärtformade skålarna i andra bloggar, men ingen tyx veta vart de har köpt dom.. eller så är det tophemligt! :P Vet du vart dina kommer ifrån? Tycker dom är helt underbara!! ^^, precis som din blogg! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte alls hemligt, jag har köpt mina på EM, du hittar dem här:
      http://em.com/produkter/servis/happy-hushallsprodukter-ugnsform-keramik-gron-hjarta-0000118886?article=0000118888

      Radera
  7. under bara bilder man blir så sugen!

    SvaraRadera
  8. Åh va gott! Längtar tills jordgubbarna blir sådär härligt saftiga. Då ska det doppas i choklad, ha i fruktsallades och göras smoothies på. Yumm! :)

    SvaraRadera
  9. Åh vad gott det ser ut!!! Jag och min man pratade om smooties idag. Så tack för receptet. Tack för en underbar blogg :-)

    SvaraRadera

Annonser: